Една от най-популярните инсталации в Музейко малките ни посетители често търсят като “пързалката за камъни”.
Жълтият сортировач е изграден по подобие на лентите, които транспортират и сортират рудите по размер в отворени рудници и можете да го намерите на етаж 0.
Защо избрахме да включим инсталация, около която се вдига много шум, често поражда спорове кой е по в правото си да върти лентата и има ограничена образователна стойност? Емоциите тук често са толкова интензивни, че някак не остава време за (наистина) интересно знание около добива на различни материали.
Инсталацията изпълнява няколко също толкова важни цели.
Насърчава физическата активност
Движението е важно за деца от всички възрасти и помага на мозъка да работи по-добре. Когато пренасят, задвижват или сортират децата са увлечени от целта и са активни физически. В процеса на планиране на инсталациите в Музейко имахме и имаме наум важната роля на физическата активност за научаването и концентрацията при децата. Факт, инсталацията е малко по-взискателна към родителите, изисква тяхното пълно внимание и съдействие в спора кой да сортира камъните.
Изисква работа в екип
Да работят заедно е особено предизвикателство за децата (а понякога и за нас, възрастните, но това е тема на друг разказ). Пълната функционалност на инсталацията може да бъде постигната само в екип и децата бързо разбират това - необходим е един доверен партньор, който товари камъните, един, който задвижва поточната лента и един, който сортира. Опитите на децата да договорят кой какво ще прави с приятели или непознати е проба за самите тях да налагат и следват мнение, да постигат разбирателство и да работят заедно с останалите. Наблюдавайте внимателно и им дайте максимално поле за действие.
Създава проблеми, които децата искат да решат
Решаването на проблеми е сред уменията, набелязани като ключови за децата на бъдещето. Наблюдавайте как децата се справят с разпределението на ролите в играта, сортирането на камъните на малки и големи - опитват ли се да “натикат” големите камъни в малките дупки? Ядосват ли се, когато не успяват? Какво предприемат, когато виждат, че не се получава? Търсят ли помощ? Моментът е удобен да обсъдите как решаваме проблемите по начин, подходящ за възрастта и уменията на детето в тази област.
Какъв е вашия начин да насърчавате децата да работят заедно с други деца? Смятате ли това за важно?