Право на достъп до информация
Твоето право да знаеш!
Знаеш ли, че имаш право да знаеш всичко, което те интересува? Да, точно така! Това е като магически ключ, който отваря вратата към един свят, пълен с информация.
Какво означава да имаш право на достъп до информация?
Това означава, че ти имаш право да търсиш, да получаваш и да споделяш информация от всякакъв вид. Това може да бъде всичко – от интересни факти за животните до новини за света.
Защо е важно да имаш достъп до информация?
За да научиш нови неща: Чрез информацията ти можеш да научиш за всичко, което те интересува – от космоса до историята.
За да вземаш решения: Когато имаш информация, ти можеш да вземаш по-добри решения.
За да можеш да твориш: Информацията те вдъхновява да мислиш и да създаваш нови неща.
За да общуваш с другите: Когато знаеш много неща, ти можеш да споделяш знанията си с приятелите си и да участваш в интересни разговори.
Откъде може да получиш информация?
Книги: Книгите са вълшебни кутии, които, като ги отвориш, те отвеждат на различни места и ти разказват невероятни истории.
Интернет: Интернет е като огромна библиотека, в която можеш да намериш всичко, което те интересува.
Училище: В училище учителите ти помагат да научиш много нови и интересни неща.
Телевизия и радио: По телевизията и по радиото можеш да гледаш и слушаш новини, филми и предавания за различни теми.
Как да използваш информацията?
Проверявай информацията: Не всичко, което четеш в интернет или чуваш по телевизията, е вярно. Затова е важно да проверяваш информацията от различни източници. Как да правиш тази проверка, може да ти помогнат възрастните: родители, учители, близки.
Споделяй информацията с другите: Когато научиш нещо интересно, сподели го с приятелите си.
Използвай информацията, за да създаваш свои произведения: Можеш да използваш информацията, за да рисуваш, да пишеш истории или да създаваш други творби.
Запомни:
Ти имаш право да знаеш всичко, което те интересува!
Информацията е ключ към един нов свят.
Използвай информацията, за да растеш и да се развиваш.
Не се страхувай да търсиш информация и да задаваш въпроси.
Защо е важно да говорим за това?
Когато децата знаят, че имат право на достъп до информация, те са по-мотивирани да учат и да откриват нови неща. Информацията е ключът към критичното мислене и вземането на самостоятелни решения.
За да научиш нови неща: Чрез информацията може да научиш всичко, което те интересува – от космоса до историята.
За да вземаш решения: Когато имаш информация, можеш да вземаш по-подходящи за различните случаи решения.
За да твориш: Информацията те вдъхновява да мислиш и да създаваш нови неща.
За да общуваш с другите: Когато знаеш много неща, можеш да споделяш знанията си с приятелите си и да участваш в интересни разговори.
Какво да направиш, ако някой ограничава правото ти да знаеш?
Всички деца имат право да търсят и да получават информация. Но понякога може да се случи някой да не уважава това твое право. Ето какво може да направиш:
Поговори с възрастен, на когото имаш доверие: Може да е твой родител, учител, баба или дядо. Разкажи им какво се случва и как се чувстваш. Те могат да ти помогнат да намериш решение.
Поговори с библиотекар: Библиотекарят може да ти помогне да намериш книги и други материали, които те интересуват.
Потърси помощ в училище: Ако в училище ти отказват достъп до определена информация, може да говориш с учителя си или с директора.
Използвай други източници на информация: Ако у дома или в училище има ограничения, може да потърсиш информация в библиотеката, в интернет (под надзора на възрастен) или да попиташ други хора.
Не се страхувай да задаваш въпроси: Ако не разбираш нещо, не се страхувай да попиташ.
Ако ситуацията е сериозна и се чувстваш в опасност, може да потърсиш помощ от възрастен, на когото имаш доверие.
ПРИ НЕПОСРЕДСТВЕНА ОПАСНОСТ, СВЪРЖИ СЕ ДИРЕКТНО С ПОЛИЦИЯТА НА 112.
Свържи се НАЦИОНАЛНАТА ТЕЛЕФОННА ЛИНИЯ ЗА ДЕЦА като набереш 116 111.
Можеш да се свържеш с Национална телефонна линия за борба с трафика на хора 0800 20 100.
Има организации, които защитават правата на децата. Можеш да потърсиш информация за тях онлайн или да попиташ възрастен.
Важно е да помниш, че не си сам! Има много хора, които са готови да ти помогнат.
Как децата изразяват, че имат нужда от повече информация?
Задават много въпроси: Децата, които са любопитни, задават много въпроси. Ако техните въпроси остават без отговор, те могат да се почувстват неудовлетворени.
Проявяват интерес към различни теми: Децата, които имат нужда от повече информация, често проявяват интерес към различни теми и търсят начини да научат повече за тях.
Изразяват недоволство: Ако детето се чувства ограничено в достъпа до информация, то може да изрази недоволство или раздразнение.
Важно:
Децата от различна възраст изразяват своите нужди по различен начин.
Някои деца може да се срамуват да говорят за това, че имат нужда от повече информация.
Родителите, учителите и други възрастни трябва да бъдем внимателни към сигналите, които децата изпращат, и да им предоставяме необходимата подкрепа.
Как се нарушава правото на децата на достъп до информация?
Правото на всяко дете на достъп до информация е основно и позволява на децата да учат, да се развиват и да си създават собствени преценки. За съжаление, това право често бива нарушавано по различни начини и в различни среди.
Вкъщи
Ограничен достъп до книги и други материали за четене: Когато в дома няма достатъчно книги, списания или други материали за четене и нямаш възможност да се запознаваш с различна информация.
Забрана за използване на интернет: Някои родители забраняват изцяло на децата си да използват интернет, което ограничава достъпа им до огромно количество информация.
Цензуриране на информация: Когато родителите скриват или цензурират определени видове информация, те ограничават правото ти да си създадеш собствено мнение.
В училище
Липса на учебници и други материали: Когато училището не разполага с достатъчно учебници и други материали, децата не могат да получат необходимата информация.
Учители, които не насърчават любопитството: Когато учителите не насърчават децата да задават въпроси и да търсят допълнителна информация, те ограничават тяхното любопитство.
Цензура на учебни материали: Когато определени теми или идеи са изключени от учебната програма, децата са лишени от възможността да научат за тях.
С приятели
Липса на разнообразие в социалния кръг: Когато децата общуват само с хора, които споделят едни и същи възгледи, те са изложени на ограничена информация.
Как децата разбират, че правото им на достъп до информация е нарушено?
Като дете може и да не разбираш точно какво означава "право на достъп до информация", но интуитивно може да усетиш кога нещо не е наред. Ето някои признаци, по които може да разбереш, че правото ти на информация е било нарушено:
Вкъщи
Чувство на ограничение: Когато не ти се позволява да задаваш въпроси или да търсиш отговори на интересуващи те теми и се чувстваш ограничен, а любопитството ти - потиснато.
Липса на книги и други материали: Ако вкъщи няма достатъчно книги, списания или други източници на информация, може да се чувстваш лишен от възможността да научиш нови неща.
Забрана за използване на интернет: Когато ти е забранено да използваш интернет, може да се чувстваш изолиран от останалите деца и да пропуснеш много информация.
В училище
Липса на учебници и други материали: Когато в училище няма достатъчно учебници или други материали, може да срещаш затруднения при разбирането на учебния материал.
Учители, които не отговарят на въпросите: Ако учителите не отговарят на въпросите на децата или ги обезкуражават да задават въпроси, децата може да се чувстват неудобно и да спрат да търсят информация.
Цензуриране на учебни материали: Когато определени теми или идеи са изключени от учебната програма, децата могат да разберат, че от тях се крие информация.
С приятели
Липса на разнообразие в темите за разговор: Ако всички разговори с приятелите ти се свеждат до една и съща тема, може да останеш с усещането, че не научаваш нови неща.
Страх да изразиш мнение: Ако се страхуваш да изразиш мнението си пред приятелите си, пропускаш възможности за обмен на информация и идеи.
Навън (музей, парк, улица, магазин)
Липса на информационни табели: Когато на обществени места липсват информационни табели, не можеш да научиш повече за средата и света около теб.
Ограничен достъп до библиотеки и културни институции: Ако нямаш лесен достъп до библиотеки, музеи и други културни институции, може да се чувстваш лишен от възможности за учене.
Дезинформация в медиите и интернет: Когато децата са изложени на дезинформация и фалшиви новини, те могат да се объркат и да имат трудности да разберат кое е истина.
Какви са последствията от нарушаването на правото на детето на достъп до информация?
Ограничени знания: Децата, които нямат достъп до достатъчно информация, имат ограничени знания за света около тях.
Трудност при вземането на решения: Без достатъчно информация децата не могат да вземат информирани решения.
По-ниска самооценка: Децата, които не могат да участват в дискусии и да изразяват своите мнения, могат да развият по-ниска самооценка.
По-малко критично мислене: Липсата на достъп до разнообразна информация може да затрудни развитието на критичното мислене у децата.
Какво може да направим ние, възрастните, за да осигурим правото на децата на достъп до информация?
Да насърчаваме любопитството: Да задаваме въпроси на децата, да ги насърчаваме да търсят отговори и да изследват нови теми.
Да осигуряваме достъп до информация: Да предоставяме на децата книги, списания, интернет и други източници на информация.
Да отговаряме на въпросите на децата: Да се опитаме да отговаряме на всички въпроси на децата, колкото и сложни да изглеждат.
Да създадем безопасна среда за учене: Да създадем атмосфера, в която децата се чувстват свободни да задават въпроси и да изразяват своите мисли.
Чрез разбиране на нуждите на децата и осигуряване на достъп до информация, ние можем да помогнем на децата да се развиват пълноценно и да станат любознателни и критично мислещи личности.
Кой може да участва в това?
Родители и настойници: Да осигурят на децата достъп до книги, списания и интернет под тяхно наблюдение. Да насърчават четенето и любознателността.
Училища: Да осигурят на децата достъп до учебници, библиотеки и други образователни ресурси. Да насърчават критичното мислене и дискусиите.
Обществото: Да създаде условия за достъп до информация за всички деца, независимо от техния социален статус и произход.
Медиите: Да предоставят на децата точна и достоверна информация.
Защитавайки правото на децата на достъп до информация, ние инвестираме в тяхното бъдеще и в бъдещето на нашето общество.
Този материал е изготвен от Център за разрешаване на спорове, с финансовата подкрепа на Столична община - Програма "Европа" 2024 г.